فیلم های کمدی ایرانی

نیمه‌ی دوم ده سال هشتاد و یکسری سال اخیر گیشه‌ی سینماهای جمهوری اسلامی ایران در تسخیر فیلم‌های کمدی بوده است . این فیلم‌های کمدی لزوما بامزه یا این که عالی نبوده‌اند ولی در هر حال توانسته‌اند مخاطب را به سینماها بکشانند . ولی به طور معمول شایسته ترین فیلم‌های کمدی اهل ایران در حین نمایش خودشان بخشی از پرفروش‌ها شده‌اند . این از بدشانسی مخاطب روز جاری است که به طور معمول کمدی‌های نازل پرفروش میگردند . در حالی که اتفاقا در مورخ سینمای کشور ایران فیلم‌های کمدی نیکی داریم . چه بسا می گردد اظهار‌کرد جستن شایسته ترین فیلم‌های کمدی از در بین این تمامی فیلم خنده‌دار اهل ایران کار رنج است .
از ۳۵ فیلم کمدی برتر مورخ سینمای کشور ایران نه عدد جنس دهه‌ی شصت می‌باشند . نکته‌ی دیدنی اینکه فرآیند پخش فیلم‌های کمدی عالی در دهه‌های متفاوت نسبتاً یکسان بوده است . یعنی هر ده سال حدود ۱۰ کمدی قابل مراعات داشتیم که می شود از آنها تحت عنوان شایسته ترین فیلم‌های کمدی اهل ایران اسم پیروزی . اما در ده سال نود بایستی به کمدی «خوب , بد , جلف» عهدوپیمان قاسم‌خانی نیز اشاره میشد . اولی فیلم قاسم‌خانی در منزلت کارگردان با بازی پژمان جمشیدی و سام درخشانی که به نوعی ادامه کاراکترهای سریال «پژمان» بود . ولی برای تیزهوش شدن تعداد فیلم‌ها ناچار شدیم از آن صرف حیث کنیم .

دانلود فیلم ایرانی :

شهر موش‌ها : یک کدام از موفق‌ترین برنامه‌های تلویزیونی دهه‌ی شصت سریال عروسکی «شهر موش‌ها» بود . مرضیه برومند تصمیم گرفت قصه‌ای برای آن کاراکترها بنویسد و آن‌ها‌را روی پرده سینما بیاورد . کاراکترهای موش‌ها خودشان بامزه بودند . نارنجی رنگ با آن حساسیت‌هایش , کپل با تناول کردن بسیار , مبصر و عینکی همه‌شان از وضعیت تیپ درآمده و تبدیل به کاراکترهایی شیرین شده بودند .
اجاره‌نشین‌ها : از دید اینجانب که شایسته ترین کمدی سینمای جمهوری اسلامی ایران است . بارها در نظرسنجی‌های ماهنامه فیلم نیز جزء شایسته ترین کمدی‌های سینمای کشور ایران قرار گرفته است . فیلمی که اگر‌چه کمدی است و به شدت خنده‌دار البته در سال ۶۵ به مشکلات سیاسی و اجتماعی نیز کنایه می زند .

جعفرخان از فرنگ برگشته : بیشتر از آن که کمدی باشد فیلمی انتقادی است به حالت از خودباختگانی که به غرب می روند و علی حاتمی با آن نگاه ایرانی‌اش به انتقاد آنان میپردازد . کمدی «جعفرخان از فرنگ برگشته» اقتباسی از نمایشنامه‌ای به همین اسم است که نویسنده‌ای به اسم حسن مقدم آن را سال ۱۳۰۰ متن بود . فیلمنامه و فیلم هر دو قرار است به رویارویی دربین سنت و مدرنیته و بالاتر از آن تحجر و غرب‌زدگی بپردازند .
گلنار : آیا تمامی فیلم‌های نوباوه کمدی هستند؟ طبعا خیر اما فیلم موزیکال دوستداشتنی «گلنار» کامبوزیا پرتوی که در ده سال ۶۰ محبوبیت متعددی به دست آورد و دوران متعددی روی پرده ماند , در داستانک‌هایش شوخ‌طبعی دارااست که می‌گردد آن را بخشی از فیلم‌های کمدی را محسوب کرد .
ای ایران : یک کار فوق‌العاده‌ی دیگر از ناصر تقوایی که به مناسبت د‌همین سالگرد موفقیت انقلاب اسلامی تشکیل شده و داستانی از انقلاب را ماجرا می کند . گذشته از انقلاب گروهبان مکوندی با بازی اکبر عبدی افسر ژاندارمری در ماسوله است ولی در حقیقت نمادی است .
پاتال و آرزوهای کوچک : در دهه‌ی ۶۰ فیلم‌های نوپا بخشی از بخش‌های مهم با اهمیت سینمای کشور ایران بودند و خیلی از آنان فیلم‌های بامزه‌ای از کار درآمدند . «پاتال و آرزوهای کوچک» جزء بهترین‌ها و بامزه‌ترین‌هایشان بود . با یک ایده‌ی خیلی عالی و کردار یک کاراکتر عروسکی اصلی به نام پاتال که به نظرم سالیان آن‌گاه به عنوان مثال زی‌زی‌ گولو فرزند خلفش شد .
خواستگاری : اولی چیزی که با نام فیلم «خواستگاری» به ذهن می رسد بازی معصومانه و براق هادی اسلامی است . ماجرا خط ساده‌ای داراست . یک پیرمرد دوست‌داشتنی که چند فرزند و نوه دارااست و همسرش را سال‌هاست از دست داده دلداده پیرزن همسایه روبه‌رویی می شود .
دزد عروسک‌ها : گشوده نیز یک فیلم عروسکی نوباوه دیگر که آزیتا حاجیان , مهراوه شریفی‌نیا و اکبر عبدی به همراه تیم متعددی از بازیگران نمایش زنده و سینما در آن ایفای نقش کنند.

یک نظر بگذارید